Jag får visst tycka att jag är tjock

Just vikten är ett väldigt känsligt ämne för mig. Såhär är det: för 2,5 år sedan slutade jag träna på gym. Sen dess har jag ätit mer sötsaker, rört på mig mindre, och gått upp 12 kilo. Muskler ska dessutom väga mer än fett, så jag måste ha gått ner några kilo muskler och ändå lyckats gå upp 12 kilo. Så i alla fall 15-16 kilo fett bör jag ha gått upp. Tycker i alla fall jag låter rimligt, säg gärna emot om jag är helt ute och cyklar.
 
Hur som märks det tydligt på mig att jag har lagt på mig. Sen är jag inte på något sätt tjock, men normalbygd skulle jag säga. Nu har jag återigen börja träna på gym, dragit ner på sötsaker och sagt att jag skulle vilja gå ner 8 kilo. Det jobbiga är att berätta det för någon. Ofta får jag höra saker som;
 
"vansinne - du som är så smal behöver snarare lägga på dig!"
"titta här (personen pekar mot sin egen mage), om någon borde gå ner så är det jag"
"om du nu tycker att du borde gå ner, vad tycker du då om mig som är större än du?"
"håll käften, du behöver inte gå ner något"
 
Efter att jag har spelar i kyrkan och sitter vid kyrkfikat med en kopp kaffe bjuds det ofta på kakor/bullar. När någon frågar om jag vill ha brukar jag säga "nej tack, jag drar ner på sånt". Då får jag ofta höra "du är ju så smal så du kan ju ta några utan att det märks".
 
På allvar, varför kan folk bara inte acceptera och respektera att jag tycker som jag gör? De får gärna ha åsikter, men att säga "du som är så smal.." är inte en åsikt. Det är ett konstaterande, som personen i fråga drar av att ha sett mig fullt påklädd. Och vissa verkar vilja ge mig dåligt samvete för att jag vill gå ner, då de själva är större. Och de som klagar vid kyrkfikat är ofta lite större - får de kanske dåligt samvete att de själva äter när de förmodligen skulle må bra av att stå över kakan?
 
Det nästan ingen vet är att jag i princip hela tiden spänner magen en aning så att den inte ska bli av full storlek. För jag orkar inte se mig så. Vissa vänner säger "jag tycker inte att du behöver gå ner någonting" eller "jag tycker att det lilla extra, som du nu tycker att du har, ser bra ut". Det är helt okej för det är åsikter! Det visar även att de respekterar mig för de åsikter jag har om att jag behöver gå ner ~8 kilo. Så det så!


Kommentarer
Sara

Man kan ju tro att det rör sig om Östergötland, där alla trugar i en kvart att ska det inte vara femtioelva kakor till? NEEEJ! :P

Du är fin som du är, men det är viktigt att få känna sig fin och bekväm med sig själv med. Känner du att du vill gå ner, så är det ju för din egen skull, för att du skulle må bättre av det och bryr man sig om dig så självklart vill man att du ska må bra och vara bekväm med dig själv :)

Jag har varit någonstans runt 15 kg mer än under min smalaste period. Har minskat en del av det och är mer bekväm med mig själv nu, men skulle ju inte vara ohälsosamt att minska ett par kg till, dock vill jag inte väga lika lite som när jag vägde som minst. Men jag har ju fortfarande en liten kulmage och lår som sätter sig på tvären så jag inte får på mig en del fina byxor jag gärna skulle använda, så visst skulle det vara nyttigt.

Respekterar att du vill gå ner. Även om det sitter i huvudet att tycka om sig själv så sitter det ju till viss del i kroppen med, så gör det som känns bra för dig :)

2013-09-08 @ 01:32:45


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0