Att genuint vilja må bra

Ola Magnell - Ett hus
 
om du vill hämta krafter och fylla ditt krus
o, kom till min sjö
om din vardag är mörk och din längtan är ljus
o, kom till min sjö
 

Har tänkt lite på den texten och som jag tolkar den stämmer den så bra. När personer runtomkring mig mår dåligt får de gärna prata med mig. Men då får de ha en vilja och längtan efter att må bra. Det finns personer jag har pratat med som absolut har haft anledning till att må dåligt, men man bör inte älta saker hur länge som helst. Trots att vi pratade mycket och under en längre tid kom vi aldrig framåt. Varför? Jo, personen jag pratade med ville antagligen inte släppa det gångna utan fortsätta vara ledsen för det. En slags offerroll. Det är en skön känsla när andra visar empati mot en. Men finns det ingen längtan efter att bli glad och lycklig är det lätt hänt att man drar ner den som lyssnar. Om den som lyssnar kan hålla bra distans till det så finns det ingen risk för att själv bli nerdragen, men det är slöseri på tid och energi hur som.


Kommentarer
Sara

Ja precis så är det ju, man kan inte hjälpa någon som inte vill hjälpa sig själv.

Du är alltid fin på att lyssna :)

Svar: Tack. :-)
Per

2014-01-28 @ 12:19:33


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0