Kyrkovalet 2013

Igår var det kyrkoval och jag såg det lite som min plikt att rösta. Önskar att fler röstberättigade skulle rösta. Runt 12,2% av de som får rösta valde att rösta. Så det är väldigt lågt valdeltagande. =/ Undrar hur man ska få fler personer att gå till vallokalerna när det är kyrkoval. Är det värt att rösta för att få in färre Sverigedemokrater i kyrkans styrelse? Det kan faktiskt jag tycka. Det är allmänt känt att kyrkan gömmer flyktingar som annars skulle tvingas hem. Väl hemma riskerar de att bli torterade eller mördade på grund av att de från början flytt landet, att de har vissa politiska åsikter, att de är homosexuella, eller någon annan anledning. SD tycker att kyrkan ska sluta gömma flyktingar. Med tanke på vad som kan hända dem när de kommer hem kan jag förstå att kyrkan försöker gömma dem.

Hur som, i en demokrati tycker jag att folk borde använda sin rösträtt för att påverka. Och med tanke på att det kanske bara är ~630.000 som röstar påverkar en röst ganska så mycket.



Kommentarer
Sara

Det var bra gjort av dig! :) Jag röstade också, men tycker det är synd att det blev så pass lågt valdeltagande :/ Det är ju ändå många som har uppmärksammat och bestämt sig för att rösta just för att motarbeta idioterna, så det var synd att SD fick så många röster i alla fall.

2013-09-16 @ 23:16:20


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0