Vad är välfärd?

Nu ger jag mig in på ett farligt område. Är inte speciellt politiskt insatt, men jag är ändå intresserad. Jag vill ju lägga min röst rätt nästa år. Nyss satt jag och tittade på Moderaternas stämma som sändes på TV. Där pratas det nästan endast om att jobben är det viktigaste och för att nå god välfärd och frigöra fler arbetstillfällen så behöver skatten sänkas. Rätt snart efteråt hörde jag från panelen att man strax innan själva valet kan se vilket parti som "ger just dig" mest pengar i fickan. Men ska jag vara ärlig struntar jag helt i vilket parti som skulle ge just mig mest pengar. Är det det som innebär välfärd, så blir jag lite rädd.
 
Själv vill jag att min gamla farmor ska få bra vård. Hon ska inte behöva ha liggsår. Jag vill att mina vänner som är sjukskrivna inte blir utförsäkrade efter ett år. Det finns inte på kartan att de kan börja jobba efter redan ett år. Jag vill att de som finns utanför samhället, men som behöver hjälp, ska få den hjälp de behöver. De som tvingas gå på bidrag ska ha ett drägligt liv. Varför måste man hela tiden gå runt och se till sig själv hela tiden? Det finns andra här i vårt land som behöver hjälp. Jag kan tänka mig att betala mer i skatt, så länge pengarna går till de som behöver. För om de nu ska sänka skatterna ytterligare - vilka kommer då att drabbas? Pengarna måste tas någonstans ifrån. Tidigare har bidragen sänkts, så att de som lever på socialbidrag i princip ligger på gränsen för vad som klassas för "fattigdom" - om jag inte minns helt fel.
 
Tidigare röstade jag höger, nästa år kommer jag med stor sannolikhet inte att göra det.


Kommentarer
Sara

Tycker det är ett väldigt klokt och bra inlägg!

2013-10-20 @ 15:41:32


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0