Du jobbar för att leva - inte tvärtom

Stress kan påverka en negativt både fysiskt och psykiskt. När jag är på jobbet och känner att jag börjar bli stressad försöker jag ta några djupa andetag, säga till mig själv att "detta är faktiskt bara ett jobb, jag lever inte för att jobba utan tvärtom", och sen fokusera på det viktigaste. I Aftonbladet stod det idag att en man blivit förlamad av stress. Min gissning är att det ligger mer bakom än "bara" stress, men stressen har säkerligen varit en stor bidragande faktor.
 
I början står det att han inte har haft semester på flera år. Senare står det att han inte haft semester på två år. I mina öron låter "flera år" som i alla fall 5 år, inte mindre i alla fall. Jag känner ett par som inte har haft semester på 25 år för att de jobbat året runt och dessutom haft jour dygnet runt under alla år. Inte mycket till liv om man frågar mig, men de får väl njuta snart när de båda är pensionärer.
 
Sammanfattningsvis tycker jag att det är en tragisk historia att mannen blivit förlamad, men jag tror att det ligger mer bakom än stress. Något annat som hänt. Kanske för att jag läste det på Aftonbladet och inte såg det på dn.se. Om någon kan presentera flera mer tillförlitliga källor kan jag köpa historien.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0